PROJEKT SLSINVET / REWRVET
PROJEKT SLSinVET – WSPIERANIE UMIEJĘTNOŚCI PISANIA I CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM W KSZTAŁCENIU I SZKOLENIU ZAWODOWYM
TYTUŁ PROJEKTU (PL): Wspieranie umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem w kształceniu i szkoleniu zawodowym
TYTUŁ PROJEKTU (EN): Supporting language skills in vocational education and training
SKRÓT: SLSinVET
PROGRAM: w ramach programu ERASMUS +
AKCJA: KA2 Partnerstwa strategiczne
ROLA CKU SOPOT: Partner
OKRES TRWANIA PROJEKTU: od 01-09-2015 do 31-08-2018 (3 lata)
NUMER PROJEKTU: VG-SPS-RP-15-36-013584
PARTNERZY: 9 (po dwie organizacje edukacyjne z Polski, Niemiec, Rumunii i Estonii oraz jedna ze Szwajcarii)
POTRZEBA PROJEKTU:
W ostatniej dekadzie bardzo często mówi się o znaczeniu umiejętności pisania i czytania ze
zrozumieniem. Niejednokrotnie uczniowie szkół zawodowych, średnich czy placówek kształcenia
dorosłych, którzy mający problemy z nauką, to osoby mające problemy m.in. z prawidłowym
interpretowaniem tekstów. Problem ten zajmuje istotne miejsce we współpracy organizacji
działających w dziedzinie edukacji. Brak wspomnianych umiejętności bez wątpienia powoduje
zaległości i problemy w nauce. Jednym z powodów, dla których uczniowie nie kończą szkoły jest m.in.
brak biegłości w czytaniu i pisaniu. Umiejętności te są nie tylko ważnym wymogiem dotyczącym
uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym, ale są również podstawą do udziału
w demokratycznym społeczeństwie.
Projekt SLSinVET ma za zadanie działać na rzecz promocji czytania i właściwego rozumienia tekstów
w edukacji zawodowej oraz edukacji osób dorosłych. Jednym z zadań projektu jest wypracowanie
metod kształtujących u uczniów rozwój obu kompetencji, a przez to dążenie do osiągnięcia bardziej
zrównoważonych efektów uczenia się.
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU:
- uczniowie i słuchacze (poprawa umiejętności pisania, czytania i interpretowania tekstów)
- nauczyciele (wsparcie uczniów w rozwijaniu umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem)
CELE PROJEKTU:
- Analiza potrzeb wsparcia uczniów w zakresie umiejętności czytania i interpretowania tekstów
- Szkolenia dla nauczycieli
- Szkolenia dla uczniów i słuchaczy
- Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk na polu międzynarodowym w zakresie
- efektywności ww. działań
NIEKTÓRE PRZEWIDYWANE REZULTATY:
- Wypracowanie zrównoważonego podejścia do nauki czytania, pisania oraz interpretowania tekstów w kształceniu zawodowym oraz osób dorosłych; dostosowane podejścia do potrzeb poszczególnych krajów
- Włączenie nauczycieli do promowania umiejętności czytania i pisania przy użyciu zintegrowanego podejścia
Organizacje uczestniczące w projekcie:
- Pädagogisches Landesinstitute Rheinland-Pfalz – Niemcy
- Berufsbildene Schule Wirtschaft 1 Ludwigshafen – Niemcy
- Zurcher Hochschule fir Angewandte Wissenscaften – Szwajcaria
- Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu – Polska
- Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sopocie – Polska
- Tallina Lasnamäe Mehanikakool – Estonia
- Elukestva Oppe Arendamise Sihtasutus Innove – Estonia
- Colegiul Technic Energetic Cluj-Napoca – Rumunia
- Asociatia Lectura si Scrierea pentru Dezvoltarea Gandiri Critice – Rumunia